MAAK KENNIS MET... DAVINA
Dit is Davina, teamleider in de thuiszorg. Zij zet zich al maanden in om de samenwerking tussen haar team en vrijwilligers te verbeteren. Zij wil leren begrijpen waarom de samenwerking maar niet van de grond komt.
Davina geeft als teamleider in de thuiszorg leiding aan een gedreven team van ongeveer 20 mensen. Afgelopen jaar heeft zij zich ten doel gesteld om werkzaamheden binnen het team beter te organiseren en ook de samenwerking met vrijwilligers in de wijken te verbeteren. Want in de praktijk gaat die samenwerking niet altijd zoals ze hoopt. In het werkgebied van de thuiszorgorganisatie zijn veel vrijwilligers beschikbaar, die graag helpen met dingen als boodschappen doen, wandelen, of gewoon een praatje maken. Maar er is te weinig contact tussen de medewerkers van de thuiszorg en vrijwilligers, waardoor de hulp die beschikbaar is niet altijd daar terecht komt, waar die nodig is. Davina snapt er niks van. Waarom stemmen medewerkers en vrijwilligers niet meer met elkaar af?
Davina wil begrijpen waarom een betere afstemming tussen medewerkers van de thuiszorg en het vrijwilligersnetwerk, ondanks herhaalde pogingen, maar niet van de grond komt. Ze besluit in gesprek te gaan met haar collega’s. Daarnaast praat ze ook met een aantal vrijwilligers om te ontdekken waar zij tegenaan lopen en waarom het contact met het team zo moeizaam verloopt. Tot slot benadert ze een aantal cliënten, om nog beter zicht te krijgen op de behoeften die spelen. Ze hoopt om uit alle gesprekken nieuwe inspiratie op te doen om beide groepen dichter bij elkaar te brengen en meer verbinding in de wijk te creëren.
Ik wil niet blijven hangen in ambities en mooie woorden. Ik wil echt begrijpen waarom het niet goed loopt en manieren vinden om het samen beter te maken.