MAAK KENNIS MET... ELSA
Elsa is zorgmanager van een verpleeghuis. Zij voelt zich belemmerd door de complexe wet- en regelgeving rondom verantwoordingsprocedures.

Elsa voelt zich vaak belemmerd in het efficiënt leiden van de locatie. Het verkrijgen van goedkeuring voor noodzakelijke zorg aan bewoners kan soms wel weken duren. Dit vertraagt de toegang tot belangrijke behandelingen en hulpmiddelen, terwijl de cliënten onmiddellijk hulp nodig hebben. De strikte regelgeving heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van zorg. Elsa ziet ook dat het de zorgmedewerkers steeds vaker frustreert.
Elsa voelt zich machteloos door de systemen waar ze dagelijks mee werkt. Ze zijn ooit bedacht om de organisatie te ondersteunen in het reilen en zeilen en om eerlijkheid in de verdeling van middelen te waarborgen. Maar in de praktijk brengt de regelgeving onbedoelde problemen met zich mee.De administratieve rompslomp leidt af van de kerntaak van haar organisatie: het bieden van goede zorg aan de bewoners. De strikte regelgeving maakt het moeilijk om snel en adequaat in te spelen op de behoeften van de bewoners. Dat leidt tot inefficiëntie en verhoogde stress binnen de organisatie. Elsa ziet de frustratie op de werkvloer maar kan de wet- en regelgeving niet veranderen.
Wat kan Elsa doen? Hoe kan zij voor verandering zorgen?